BPS·Persoonlijk

I won’t be lonely again

Een week later, ruim anderhalve week uit opname. Het is pittig om thuis te zijn, of in elk geval dat vind ik. Tijdens mijn laatste (en derde) opname heb ik de beslissing genomen uit huis te gaan. Zowel om het thuisfront te ontlasten als om voor mezelf een wat stabielere en veiligere omgeving te bieden. Ik geef om mijn ouders maar hun, soms wat intense, emoties zorgden ervoor dat ik mezelf niet kon zijn thuis en dat die prikkels ervoor zorgden dat ik veel, heel veel, binnen moest houden. Aan de andere kant voel ik me vaak nogal eenzaam in mijn eigen huisje.

Eenzaamheid is sowieso een probleem waar ik al lang mee worstel. Ik heb veel moeite met het vertrouwen van mensen en dat zorgt ervoor dat ik vaak veel van mijn emoties en problemen voor mezelf houd. Soms zou ik gewoon iemand naast me willen hebben die me zowel compleet begrijpt als er compleet voor me wil zijn. En dat ik dan diegene ook echt zou kunnen vertrouwen. Vooral dat laatste punt is waar het eraan schort. Ik ben vaak gekwetst en mijn jeugd was niet makkelijk, hierdoor ben ik heel wantrouwend tegenover mensen en kan ik dat eigenlijk niet opzij zetten. Zelfs al vertel ik iemand veel van wat mij bezighoudt er blijft altijd een deel van mij dat zich op de achtergrond houdt. Ik snap dat hieraan gewerkt moet worden maar het maakt het soms allemaal wel erg lastig.

Ik had ooit een gesprek met een van mijn behandelaren en zij vertelde me dat mijn eenzaamheid niet alleen voortkomt uit het gebrek aan vertrouwen maar ook uit het feit dat ik niet goed bij mezelf kan zijn. Ik heb een laag zelfbeeld en vind mezelf niet de meest fantastische persoon (zacht uitgedrukt) die er op de aarde rondloopt. Waar het op neer kwam was dat op het moment dat ik werkelijk van mezelf leerde houden, mijn eenzaamheid ook zou verminderen en misschien zelfs verdwijnen. Ofwel: “I won’t be lonely again, when I can finally come home to myself”. Iets om voor te werken, om naar toe te werken en tot die tijd probeer ik veel toenadering te zoeken tot de mensen om mij heen.

Geef een reactie

