BPS·Persoonlijk

Medicatie en shit

Sinds het begin van mijn derde opname (ergens in september) slik ik een best wel heftige stemmingsstabilisator. Samen met mijn behandelaar had ik overlegd dat te proberen, ondanks alle (sommige best wel heftige) bijwerkingen want wie weet was dit het middel geweest om mij stabiel te worden. Helaas kreeg ik wel veel last van de bijwerkingen maar niet van de echte werking van de medicatie. Met mijn behandelaar had ik afgesproken te stoppen als ik het gevoel had dat ik meer bijwerkingen had dan dat het een positieve uitwerking had maar zij moest weg, haar stageperiode was afgelopen. Al een aantal keer had ik gevraagd om een afbouwschema op te stellen want ik voelde me alles behalve lekker bij dit medicijn. Totdat het vorige week voor mijn gevoel onhoudbaar werd. Ik sliep 15 uur en was nog enorm vermoeid, dus samen met mijn hoofdbehandelaar toch maar besloten te minderen.

Ik snap waarom mijn nieuwe behandelaar liever niet wilde dat ik ging afbouwen want er verandert enorm veel in je lichaam en in je psyche maar ik moet het risico nemen want de afgevlaktheid en de moeheid beperkten me zo. Per afgelopen vrijdag ben ik gehalveerd met die medicatie en ik voel me een stuk energieker. Helaas merk ik ook dat de impulsieve trekken van borderline en de stemmingswisselingen heel heftig zijn op het moment. Zowel zaterdag als gisterenavond was het crisis maar ik heb het kunnen verdragen. Ik kon het aan en heb goede stappen gezet dus tot nu toe geen reden om de medicatie weer naar z’n normale dosis terug te brengen.

Medicatie kan zo ontzettend fijn zijn, ik bedoel, ik slik ritalin en ben daar enorm blij mee want het verlicht mijn chaos enorm! Maar soms is medicatie een vloek want eenmaal opgebouwd is afbouwen lastig vanwege alle bijverschijnselen. Ik ben er dan ook enorm over aan het nadenken of ik nog wel over wil stappen naar iets anders. Of dat ik het toch liever zelf doe, een stukje meer lijden maar wel zelf de controle houden…

Geef een reactie

