Geen categorie

Long time, no write

Lang geleden dat ik iets heb geschreven hier en dat heeft nogal veel te maken met de intensiteit van de behandeling. Zonder al te diep in te gaan op hoe het er hier aan toegaat is het gewoon enorm zwaar. Een vijfdaags programma en dan ’s avonds ook aanwezig zijn (ja, niet alleen lichamelijk aanwezig), dat vergt nogal veel van me.

In de eerste weken heb ik me enorm moeten aanpassen en dat heeft tot veel strubbelingen geleid. Heel veel strubbelingen. Ik heb op een gegeven moment zelfs een heftige terugval gehad die ertoe heeft geleid dat ik een crisisopname kreeg voor het weekend en er getwijfeld werd of ik de behandeling wel aankon. Echter was ik zelf na de crisisopname er volledig van overtuigd dat ik het wél aankon (heerlijk dat zwart-wit denken). Gelukkig heeft al mijn redenatie kracht ze daar dan ook van kunnen overtuigen maar het was een spannende en pittige tijd.

Het heeft me een aantal dingen geleerd. Onder andere dat ik mijn eigen grenzen serieus moet nemen en dat ik beter naar mijn lichaam moet luisteren. Eerder maakte ik altijd super cynische en sarcastische grappen over grenzen en rust nemen maar na een crisisopname is dat toch ineens niet zo grappig meer. Dus dat neem ik nu een stuk serieuzer. Ook merk ik dat een crisis zoals afgelopen keer iets is wat ik heel graag wil proberen te voorkomen. Ik weet dat BPS en crisissen redelijk hand in hand gaan, tegelijkertijd weet ik hoe eigenwijs ik ben en hoe krachtig ik ben. Ik heb zelf veel in de hand en kan volgens mij zelf veel voorkomen. Dat is dus iets waar ik de komende tijd aan wil gaan werken en dat eerste (grenzen en rust) is volgens mij de sleutel tot succes. Plus natuurlijk het verwerken van vroeger opgedane ervaringen en het doorleven van heftige emoties (en leren dat je daar niet per sé aan doodgaat, hoewel je dat soms wel graag wilt op zo’n moment).

Ik merk dat, hoe rot zo’n crisisopname ook is, ik veel beter in m’n vel zit en dat ik zó ontzettend blij ben met deze genomen (zelf genomen!) beslissing. Sinds lange tijd voel ik weer positieve emoties die de negatieve emoties een beetje in balans brengen en dat is ontzettend fijn!

Geef een reactie

