BPS·Persoonlijk

Een arm?

Soms weet ik even niet meer hoe het gaat. Gaat het nou goed of niet? Ben ik nou stabiel of wankel? Moet ik nou veel moeite doen mezelf overeind te houden of gaat het vanzelf?

In mijn hoop dat het beter gaat en dat de therapie zijn vruchten afwerpt zie ik een stijgende lijn. In de angst dat er een crisis volgt op elke up zie ik voortekenen dat het elk moment weer mis zou kunnen gaan en voel ik destructief gedrag opkomen.

Ik zou mezelf zo graag eens af willen ritsen van die irritante stoornissen en wat ik er van weet. Soms is het prettig om te weten wat de kenmerken zijn, de prognoses, de therapeutische interventies en de farmaceutische interventies maar soms zorgt het er ook voor dat je teveel weet en gaat twijfelen aan jezelf. Ik raak mezelf er soms wel eens in kwijt, word soms wel eens mijn eigen therapeut en vergeet wel eens dat ik ook nog iemand ben met gewoon wensen, verlangens, momenten, angsten en bovenal iemand die troost nodig heeft en eens niet zichzelf wil troosten.

Binnen de therapie leren we onszelf te troosten en ja, dat is een zeer nuttige vaardigheid. Maar soms heb ik het als mens zó hard nodig dat er iemand tegenover mij zit die niet de vraag stelt hoe IK mezelf kan troosten of welke gedachte ik tegenover een negatieve gedachte kan zetten maar dat diegene dat even voor mij doet. Misschien invaliderend maar voor mijn gevoel ben ik een groot deel van mijn jeugd al bezig geweest met mijzelf te troosten en mijn gedachten te veranderen.

Het antwoord op mijn vraag? Ik denk dat ik moe ben, en even behoefte heb aan een arm om mijn schouders. Misschien is dat dan wél iets waar ik wat aan kan doen, iets wat ik heb geleerd in therapie, vragen om die arm.

Geef een reactie

